Μπορεί και η κακή διατροφή να οδηγήσει σε απώλεια όρασης;

Ναι, μπορεί να συμβεί ακόμα και στον αναπτυγμένο κόσμο. Η πρόσφατη ιστορία ενός 17χρονου αγοριού που οδηγήθηκε σε τύφλωση από κακή δίαιτα, έχει προκαλέσει πολλά ερωτήματα.

Οι διατροφικές ανεπάρκειες είναι σπάνιες στον αναπτυγμένο κόσμο εξαιτίας της εύκολης πρόσβασης σε θρεπτικό φαγητό, καθώς και λόγω του ότι τα περισσότερα τρόφιμα είναι εμπλουτισμένα με έξτρα βιταμίνες.

Μπορεί όμως να συμβεί σε περιπτώσεις διατροφικών διαταραχών ( πχ. νευρικής ανορεξίας), χρόνιου αλκοολισμού , κατόπιν χειρουργείου γαστρεντερικού, ίσως και σε αυστηρά vegan άτομα.

Στην προκειμένη περίπτωση ο έφηβος παραπονιόταν συνέχεια ότι ήταν κουρασμένος. Ήταν ‘’δύσκολος και περίεργος ‘’στο φαγητό αλλά είχε ένα φυσιολογικό σωματικό βάρος χωρίς άλλα σημεία ‘’κακής θρέψης‘’. Μετά από αιματολογικές εξετάσεις που έδειξαν αναιμία και χαμηλή βιταμίνη Β12 , του χορηγήθηκαν ενέσεις Β12. Μέσα σε ένα χρόνο άρχισε να παρουσιάζει συμπτώματα απώλειας όρασης και ακοής.

Τελικά αποδείχτηκε ότι η κακή ποιότητας διατροφή του ( πατάτες τηγανιτές , άσπρο ψωμί, αλλαντικά ) οδήγησε σε ανεπάρκεια βιταμίνης Β12, βιταμίνης D, χαλκού, σεληνίου, υψηλά επίπεδα ψευδαργύρου, μειωμένη οστική πυκνότητα και σοβαρή οπτική νευροπάθεια, η οποία και έκλεψε την όραση του.

Η υγεία του ματιού του πηγαίνει χέρι – χέρι με τη γενική υγεία των ατόμων, από τη νηπιακή ως την τρίτη ηλικία. ‘Έρευνες έχουν συνδέσει κάποια θρεπτικά συστατικά με καλή λειτουργία του ματιού – ενδεικτικά αναφέρονται η λουτεΐνη – ζεαξανθίνη, βιταμίνη C , γάμμα – λινολεϊκό οξύ, Ω-3 λιπαρά οξέα και ο ψευδάργυρος.

  1. Βιταμίνη Α

Η βιταμίνη Α είναι άκρως απαραίτητη για την διατήρηση των φωτοϋποδοχέων (κυττάρων του αμφιβληστροειδούς του ματιού). Σε περίπτωση έλλειψης βιταμίνης Α , μπορεί να προκληθεί ξηροφθαλμία ή και νυχτερινή τύφλωση ( δηλαδή δύσκολη προσαρμογή όραση στο σκοτάδι). Η βιταμίνη Α βρίσκεται στον κρόκο των αυγών, στο συκώτι, και στα γαλακτοκομικά προϊόντα. Επιπλέον, τα καροτινοειδή που βρίσκονται σε φυτικά προϊόντα, όπως το σπανάκι , τα καρότα και το λάχανο, μετατρέπονται από το σώμα σε βιταμίνη Α.

  1. Λουτεΐνη και ζεαξανθίνη

Τα παραπάνω συγκεντρώνονται στην ώχρα κηλίδα, το κεντρικό τμήμα του αμφιβληστροειδούς και σα φυσικό ‘’ αντιηλιακό ‘’του ματιού. Κάποιες μελέτες έχουν δείξει ότι η πρόσληψη τους από την διατροφή είναι ανάλογη της συγκέντρωσης στην ωχρά. Τα φαγητά από τα οποία προσλαμβάνονται είναι το λάχανο, το σπανάκι, ο πράσινος αρακάς, τα φιστίκια αιγίνης, ο μαϊντανός, το καλαμπόκι και τα σταφύλια. Υπάρχουν ενδείξεις σε μελέτες – αν και όχι απόλυτες – ότι η έλλειψη τους πιθανώς οδηγεί σε ηλικιακή εκφύλιση της ωχράς και καταρράκτη.

  1. Ωμέγα -3 λιπαρά και οξέα

Βρίσκονται σε μεγάλη ποσότητα στον αμφιβληστροειδή και είναι πολύ σημαντικά για την ανάπτυξη του ματιού όπως και του εγκεφάλου, ειδικά στην παιδική – νηπιακή ηλικία. Άλλες μελέτες έχουν δείξει ότι τα συμπληρώματα Ω3 μειώνουν σημαντικά τον κίνδυνο ξηροφθαλμίας όπως και διαβητικής αμφιβληστροειδοπάθειας . Βρίσκονται κυρίως σε λιπαρά ψάρια, όπως σαρδέλα, κολιός σολομός γόπα, γαύρος κτλ.

  1. Γάμμα – λινολεϊκό οξύ

Φαίνεται να έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες και μπορεί να μειώσει τα συμπτώματα ξηροφθαλμίας . Οι πλουσιότερες πηγές του είναι το έλαιο ηράνθεμου ή μπουράντζας.

  1. Βιταμίνη C

Τα μάτια χρειάζονται μεγάλες ποσότητες αντιοξειδωτικών και το αντιοξειδωτικό βιταμίνη C έχει ιδιαίτερα υψηλή συγκέντρωση στο υδατοειδές υγρό, το υγρό του προσθίου θαλάμου του ματιού. Υπάρχουν ενδείξεις ότι η επαρκής πρόσληψη της μπορεί να έχει προστατευτικό ρόλο στην ανάπτυξη – δημιουργία καταρράκτη. Βρίσκεται σε φρούτα και λαχανικά όπως , μπρόκολο, λάχανο και τα εσπεριδοειδή.

  1. Βιταμίνη Ε

Η ανεπάρκεια της μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρή εκφύλιση αμφιβληστροειδούς και μείωση της όρασης ή και τύφλωση. Οι καλύτερες διαιτητικές πηγές βιταμίνης Ε περιλαμβάνουν τα αμύγδαλα, το ηλιέλαιο, οι γλυκοπατάτες , και τα δημητριακά.

  1. Ψευδάργυρος

Είναι μέρος ενζύμων και παίζει καθοριστικό ρόλο στο να μεταφέρει τη βιταμίνη Α από το συκώτι στον αμφιβληστροειδή, με σκοπό την παραγωγή μελανίνης , μιας προστατευτικής χρωστικής των ματιών, με υψηλή συγκέντρωση στον αμφιβληστροειδή και το χοριοειδή. Γι΄ αυτό το λόγο η έλλειψη ψευδαργύρου συνδέεται με νυχτερινή τύφλωση όπως και με ταχεία επιδείνωση της ηλικιακής εκφύλισης της ωχράς. Οι φυσικές πηγές , στρείδια, κρέας και φιστίκια.

Συνοψίζοντας, τα πράσινα λαχανικά, τα φασόλια, τα εσπεριδοειδή, τα πορτοκαλί λαχανικά ( καρότα, γλυκοπατάτες ) και τα λιπαρά οξέα, ενισχύουν την καλή υγεία των ματιών μας και την πρόληψη ξηροφθαλμίας , καταρράκτη , εκφύλισης της ώχρας, ατροφίας οπτικού νεύρου, και νυχτερινής τύφλωσης.

 

 

 

 

(0 Votes)

Γκέλη Δελή

H ιατρός Δελή Γκέλη (Αγγελική) είναι Χειρουργός Οφθαλμίατρος που εξειδικεύεται στην παιδοφθαλμολογία και στη χειρουργική αντιμετώπιση στραβισμού ενηλίκων και παίδων, όπως και στη νευρο-οφθαλμολογία. Διαβάστε περισσότερα